Friday, August 27, 2010

nostalgia ramadhan 2

entry ini dibuat pada malam 18 ramadhan. dua-tiga hari ini lagu-lagu raya dah mula berkumandang, aku jua tidak lepaskan peluang untuk mendendangkan lagu raya jua. hehe. maksud aku, memainkan lagu raya dalam telefon bimbitku. kadang-kadang ada jua aku nyanyi. hehe. kali ini aku hendak bercerita mengenai kenakalan aku ketika berpuasa masa kanak-kanak dahulu, nakal ke.? sikit la kot. apa-apa pun, layan...

nakalnya aku ketika ramadhan ialah pabila aku makan chocolate rice. mana dapat chocolate rice ye.? ketika itu kakak ku sedang membuat kuih raya. mungkin disebabkan terliur melihat kuih raya tersebut, hati ini terdetik untuk makan walhal ketika itu sudah petang, lagi beberapa jam untuk berbuka. aku pula seolah-olah beruntung kerana ditugaskan untuk meletak chocolate rice diatas kuih tersebut. disebabkan oven jauh dari tempat kami menyediakan kuih, jadi aku berkesempatan untuk menyuapkan chocolate rice sementara kakak ku meletakkan kuih di dalam oven. nakal la gak. pandai ambil kesempatan. hehe.

satu lagi kisah bilamana ketika kanak-kanak dulu aku rajin ke surau untuk menunaikan terawih bersama jiran-jiranku. sebenarnya, niat nak pergi terawih tu memang wujud, cuma ada agenda besar disebaliknya. agenda tersebut tidak lain tidak bukan, bermain mercun dan bunga api. kami menunaikan terawih hanya lapan rakaat, disebabkan ibu bapa ku solat terawih sampai habis, maka aku mempunyai cukup masa untuk bergembira dan bersuka ria. hehe. selesai sahaja kami berterawih, kami beramai-ramai akan menuju ke kedai untuk membeli 'peralatan' kami. aku mempunyai tabung aku sendiri, ini bererti aku punyai duit yang dikorek dari tabung untuk membeli mercun dan bunga api. setelah selesai membeli-belah, kami akan bergerak ke rumah jiranku(selang dua buah rumah dari rumahku) untuk memulakan projek. kami akan bermain sampai 'peralatan' kami habis, yang membuktikan kami nakal ialah bila kami membakar mercun dan meletupkannya dalam tin Milo kosong. perghhh, nakal habis. ada seorang mak cik tu marah kami semua kerana kebisingan yang melampau-lampau, yelah, main depan rumah dia, memang la kena marah. hehe.

itu antara satu-dua kisah aku, mungkin aku akan menulis lagi mengenai nostalgia ramadhan.

Monday, August 23, 2010

nostalgia ramadhan.

alhamdulillah. hari ini sudah masuk hari ke 13 bulan ramadhan. sedar tak sedar dah 13 hari kita berpuasa. sepanjang ramadhan ini jua aku ada menonton sebuah rancangan sebelum masuk waktu berbuka puasa, rancangan itu ialah nostalgia ramadhan. sangat seronok tengok rancangan itu kerana ia berkaitan dengan kenangan-kenangan yang dialami oleh artis negara kita yang berpuasa. *teettt*

aku jua turut terkena tempiasnya, maksud aku, aku jua terkenang nostalgia ketika berpuasa masa kanak-kanak dulu. ada yang melucukan dan jua nakal! hehe. yang paling aku ingati ialah ada suatu ketika dahulu, kami sekeluarga sedang menanti waktu berbuka, untuk dengar azan, kami mendengar radio sahaja kerana televisyen diruang tamu, manakala kami makan didapur. suatu hari itu, sedang kakak saya mencari siaran radio, tiba-tiba terdengar azan, aku dan seorang abang saya terus minum dam menjamah kuih. walhal, tanpa kami ketahui siaran radio itu adalah siaran radio untuk negeri Johor. ayah saya memarahi kakak saya, saya dan abang saya juga. haha. padan muka.

teringat pula masa umur  5 tahun, ketika mahu berjinak-jinak dengan puasa, memang agak payah pada mulanya, tapi aku gagahkan diri kerana ayah ku berjanji nak beli gula-gula untuk aku. seronok gila masa pertama kali puasa tu. semua benda nak dapat(yang masuk akal sahaja okay) huhu. memang nostalgik la. sangat gembira. sebenarnya banyak lagi cerita aku, tapi lain kali la ye. insyaAllah. :)

Saturday, August 7, 2010

Nokia X2


my new phone. :)

p/s : having one problem, don't know either want to use Celcom or Maxis as my fixed phone-line. HELP!

Thursday, August 5, 2010

research paper

semester 3. i need to put more commitment on my studies. now, I've been responsible for BEL 311 (one of subjects that i taken in this semester), to do my research paper. well, I'm not do it alone, i have my own partner. we have decided to pick the effect of drugs on teenagers for our research paper. now, the work in progress, i mean the research paper. we have to do the outline first. what we need to write is the thesis statement, topic sentences, supporting details and the concluding part. at first, it quite difficult because we don't know what to write, but then, after we consult with our lecturer, she give explanation to us and then now i can understand it. and now I'm gonna do the outline. wish me all the best.